Muhtemel depremde İstanbul’dan kaçış nasıl olacak? Tahliyede üç tehlike

Mithat Yurdakul – İstanbul’da depreme karşı alt yapı önlemleri için çalışmalar sürerken, tahliye planları da hazırlanıyor. Tahliye planları arasında, depremzedelerin şehir içinden toplanarak, başta deniz olmak üzere çeşitli yollardan şehirden çıkarılması yer alıyor. Kamu kurumlarının koordinasyonunda yapılan ve geçmişte de kamuoyuna yansıyan hazırlıklara göre, olası bir depremde destek illeri veya memleketlerine gitmek isteyen afetzedeler, ring araçlarıyla deniz, hava, kara ve demiryollarından tahliye edilmek üzere belirlenen tahliye alanlarına sevk edilecek.

23 TAHLİYE ALANI

İstanbul’da toplam 23 tahliye alanı bulunuyor. Deniz yoluyla tahliyelerde şehir hatları vapurları, deniz otobüsleri, kıyı emniyetine ait botlar ve gemiler ile Sahil Güvenlik Komutanlığı’nın deniz araçları da kullanılacak.

Kınalı-Malkara hattı da denilen Çanakkale istikametinden tahliye ve acil yardım sağlanacak. Tahliye çalışmalarında Osman Gazi Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu, tren istasyonları ve otogarların da kullanılması öngörülüyor. Ulaşım güvenliği için İstanbul’daki asma köprülerin askı hatları yenilenirken, otoyollar üzerindeki viyadükler de depreme karşı güçlendiriliyor.

AFET YOLUNDA PARK SORUNU

Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Pelin Pınar Giritlioğlu, Milliyet’e yaptığı açıklamada, olası bir İstanbul depremine karşı hazırlanan master planda afet tahliye yollarının belirlendiğini, UKOME kararıyla 1. ve 2. derece yolların tespit edildiğini ifade ederek, “Buralarda park yeri olmaması lazım. Her yerde İSPARK var. Acil ulaşım yolları araç parkından arındırılmalı” dedi. Afet tahliye yollarının hastane, deprem toplanma bölgesi gibi yerlerin arasında erişim sağlaması gerektiğini vurgulayan Giritlioğlu, bunun da yol kenarı araç parklarının temizlenmesinden sonra ikinci önemli adım olduğunu kaydetti.

İstanbul’daki dar yollar üzerinde bulunan riskli binaların da temizlenmesi gerektiğini dile getiren Giritlioğlu, olası bir deprem halinde bunların yıkılarak tali yolları ulaşıma kapatabileceğine dikkati çekti. Giritlioğlu, “Ana yol açık olsa da ara yol kapalıysa, oraya erişim olmaz” diye konuştu. Giritlioğlu; özellikle Arnavutköy, Kuruçeşme, Emirgan gibi bölgelerdeki riskli yapıların çökmesi halinde ulaşımın sekteye uğrayabileceğini belirtti. Giritlioğlu, şehir içinde çok sayıda kamu hastanesi olması gerektiğini de söyledi.

KIYILARDAKİ RİSK

Giritlioğlu, olası bir tsunami tehlikesi nedeniyle İstanbulluların kıyılardan tahliyesinin de riskli olacağını savunurken, “Marmara Denizi’nin içinden fay hattı geçiyor. Bu, denizden tahliyeyi olanaksız kılabilir. Nüfusun kıyılara yığılması tehlike yaratır. Her tarafta dolgu kıyı alanı var” dedi.

DENİZDE ALTI NOKTA

İstanbul’da toplam 23 adet tahliye alanı bulunuyor. Denizden yapılacak tahliyeler için ise altı nokta belirlendi:
■ Sirkeci Feribot İskelesi
■ Yenikapı Deniz Otobüs Terminali
■ Pendik Hızlı Feribot İskelesi
■ İstinye İskelesi
■ Harem Feribot İskelesi
■ Zeytinburnu Zeyport Liman İşletmeleri.

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir